کد مطلب:234335 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

در آن چه باید کرد
و شم المسك و العنبر و ینفع فیه اكل البقول الباردة كالهند باء و بقلة الحمقاء و اكل الخضر كالخیار.

و نیر از بوئیدن مشك و عبیر منع شده است در این ماه (حزیران) خوردن سبزیجات سرد مانند كاسنی و خرفه و خیار گل بسر نفع می بخشد.

از مسائلی كه با داشتن اهمیت زیاد مورد بی التفاتی طب جدید قرار گرفته است مسئله تأثیر ادراك و احساس در تربیت بدن است و این یكی از اختلافاتی است كه مسیر طب جدید را از قدیم جدا میكند.

طب قدیم چون آمیخته با روانشناسی و فلسفه بود نكاتی را در معالجه ی امراض منظور میكرد كه امروز در طب جدید مورد نظر نمی باشد مگر بعضی از اطبای كار آزموده كه از راه تجربه شخصی باهمیت آنها پی برده اند.

در هر حال علوم عقلی و تجربی باثبات رسانده كه مواد تركیبی بدن و عناصر لازم آنرا تنها تغذیه (از راه شكم) تكمیل نمیكند بلكه احساسات و ادراكات كه از آنجمله بوئیدن و استشمام باشد بنوبه خودشان مدخلیت دارند چه بسا بوئیدن چیزی انسان را بیمار میكند و استشمام چیز دیگر بیمار را شفا میدهد استشمام مشك و عبیر مولد حرارت در مغز و موجب تبخیر دماغ میشود در حزیران كه هوا نیز گرم و مایعات بدن تبخیر میشود چنانكه مشك و عبیر بوئیده شود خشگی زیاد



[ صفحه 139]



از حد دماغ و مغز موجب صداع و زكام خشك و درد چشم میگردد. در حزیران برای جبران كمبود مایعات بدن لازم است از سبزیهای سرد و خیار و شیر خشت و میوه ها استفاده كرد.



[ صفحه 140]